Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!


Vill du bidra i ambitiöst hållbarhetsarbete hos ledande leverantör för svensk byggindustri?

Har du ett affärsperspektiv i kombination med passion för miljöfrågor och är nyfiken på bygg- och fastighetsbranschen? Då kanske rollen som hållbarhetskoordinator hos Bo Andrén AB (BOA) är något för dig? Organisationen har höga ambitioner och vill nå nästa nivå i sitt hållbarhetsarbete. I rollen kommer du att koordinera och arbeta för att ta organisationens miljö- och kvalitetsarbete framåt. Vill du vara med på deras resa?

Om BOA

Med hållbarhet som röd tråd genom hela verksamheten levererar BOA byggskivor till byggindustrin i hela landet från producenter världen över. Tillsammans med verksamheterna i Norge och Baltikum omsätter de totalt 750 MSEK. Med omsorg väljer BOA ut kvalitetsprodukter till sitt breda sortiment i enlighet med uppsatta hållbarhetsmål för en giftfri, ansvarsfull och hållbar byggbransch. Tillsammans med stort kundfokus och modern logistik är familjeföretaget BOA en av Sveriges ledande leverantörer av byggskivor.

BOA har ett väletablerat hållbarhetsarbete och de är stolta men inte nöjda. Fokus på kvalitet och miljö genomsyrar hela verksamheten, från den interna verksamheten, leverantörsled, till kundrelationer. Med en ambition om att vara en förebild i byggbranschen vill de fortsätta förbättra sitt hållbarhetsarbete. I en bransch där utvecklingen sker i snabb takt med ständigt nya förväntningar och lagar, behöver de nu utöka sin expertis inom det viktiga miljöarbetet.

Läs mer om BOA här!

Uppdrag och arbetsuppgifter

I rollen som hållbarhetskoordinator kommer du att ingå i ett team med BOAs VD tillika produktchef, samt försäljnings- och marknadschef. Det är en roll med varierande uppgifter där du kommer arbeta med hela produktportföljen och alla producenter. Du kommer att ha en central roll i hållbarhetsarbetet med fokus på miljö och kvalitet via organisationens verksamhetssystem. För att lyckas kommer du att löpande omvärldsbevaka aktuella och relevanta hållbarhetsfrågor, lagar och förordningar. Med din tekniska kompetens och kunskap inom miljöfrågor kommer du även att finnas med som ett viktigt stöd för inne- och utesäljare.

För att framgångsrikt hantera denna roll är det viktigt att du förstår och effektivt hanterar arbetsuppgifterna som är en del av tjänsten, och att du kan hantera dina processer parallellt. Du måste även kunna anpassa dig mycket efter kundens behov och önskemål. Kundfokus är central, vilket innebär en konstant anpassning och flexibilitet i ditt arbete.

I rollen kommer du att arbeta med:
  • Företagets övergripande kvalitets- och hållbarhetsstrategi med mål och aktiviteter
  • Samordning, underhåll och utveckling av ledningssystemen ISO 14001 och ISO 9001
  • Uppföljning av leverantörer, kravställning och granskning av produkter
  • Bevakning och mätning av hållbarhets- och kvalitetsprestanda
  • Framtagning av miljö- och varudeklarationer på företagets produkter och kvalificering enligt BASTA,
  • Byggvarubedömningen och Sunda Hus med flera
  • Standarder och produkt- eller miljödokumentation såsom PEFC/FSC, EPD och eBVD
  • Att presentera företagets hållbarhetsarbete i en årlig hållbarhetsrapport samt via CDP-rapportering

Utvecklingsmöjligheter

I rollen som hållbarhetskoordinator ges möjlighet att förvalta ett gediget genomfört hållbarhetsarbete och bjuds in till att bidra med kreativitet för att utveckla hållbara, kund- och miljövänliga lösningar. Du ges stor frihet under ansvar att utifrån din kunskap och kompetens bidra till en mer hållbar byggbransch.

Kompetenser och färdigheter

Det är viktigt att du har ett kundnära affärsperspektiv, god teknisk förståelse samt ett helhetsperspektiv på miljöarbete, för att trivas och utvecklas i rollen ser vi att du har:
  • Relevant utbildning eller motsvarande kompetens från arbetslivet, gärna en teknisk- eller ingenjörsbakgrund
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av hållbarhets- och kvalitetsarbete
  • Erfarenhet av att arbeta med ledningssystemen ISO 14001 och ISO 9001
  • Kännedom om miljöprestanda samt svensk miljölagstiftning
  • Praktisk erfarenhet av internrevisioner och ledningssystem
  • Goda kunskaper och vana av att arbeta i Excel
  • Flytande språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • Som person är du kommunikativ, pedagogisk, målinriktad och flexibel
Det är även meriterande med:
  • Praktisk erfarenhet av produktgranskning/kravställning

Villkor

Arbetsplats: Huvudkontoret i Rosersberg, med  möjlighet till distansarbete

Omfattning: Heltidstjänst
Tillträde: Så snart som möjligt med hänsyn till uppsägningstid

Ersättning: Marknadsmässig lön och kollektivavtalsenliga villkor

Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!