Integrated Reporting Specialist

Ta chansen att få arbeta tvärfunktionellt med hållbarhet och finansiell rapportering i en internationell miljö hos Hoist Finance. Rollen som Integrated Reporting Specialist är ny, formbar och erbjuder möjlighet att få vinkla arbetet utifrån dina intressen. Samtidigt fyller du en viktigt funktion som ansvarig för finansiella och hållbarhetsrelaterade rapporteringskrav, inklusive hantering och insamling av hållbarhetsdata för Hoist Finance.

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en ledande partner till internationella banker och finansiella institut inom skuldhantering, med verksamhet i tretton länder i Europa. Deras uppdrag är att hjälpa individer uppfylla sina finansiella åtaganden på ett humant och okomplicerat sätt, med stor respekt för kundens individuella omständigheter. Att hjälpa individer tillbaka på banan och in i det finansiella ekosystemet är kärnan av deras verksamhet. Genom detta arbete bidrar de till upprätthållandet av en hälsosam och stabil kreditmarknad. Detta är viktigt, inte enbart för deras kunder och banksektorn, utan även för samhället i stort.

Hoist Finance hållbarhetsstrategi vilar på fyra pelare och syftar till att bidra till en hållbar utveckling där de skapar långsiktigt värde för alla sina intressenter i linje med FN:s hållbarhetsmål (SDG:erna). Deras kunder och medarbetare står i centrum av hållbarhetsstrategin, och trots att de bedriver arbete inom alla tre ESG-områden, så är det på det sociala området (S) som de framför allt gör skillnad.

Uppdrag och arbetsuppgifter

Som Integrated Reporting Specialist är du ansvarig för att uppfylla finansiella och hållbarhetsrelaterade rapporteringskrav, inklusive hantering och insamling av hållbarhetsdata för Hoist Finance. Du fyller en viktig funktion i att stötta finansiell rapportering och redovisning på gruppnivå. I rollen rapporterar du till Head of Hoist Finance Group Accounting och har samtidigt ett mycket nära samarbete med Hållbarhetsfunktionen.

Ansvarsområden:

  • Ansvarig för att strömlinjeforma rapporteringskrav mellan Hållbarhetsfunktionen och Ekonomifunktionen (t.ex. IFRS-rapportering).
  • Ansvarig för hållbarhetsrapportering på koncernnivå i linje med externa ramverk (GRI, ÅRL, CSRD, EU Taxonomy, TCFD, UN Global Compact, etc.).
  • Ansvarig för hantering och utveckling av en digital plattform för hållbarhetsdata
  • Ansvarig för omvärldsbevakning av utveckling inom området för hållbarhetsrapportering (t.ex. ny lagstiftning)

Uppgifter:

  • Hålla nära samarbeten med interna intressenter inom rapportering, för att säkerställa strömlinjeformade och effektiva rapporteringscykler
  • Implementera nya rapporteringsramverk över tid
  • Implementera och automatisera hållbarhetsrapportering
  • Vara delaktig i att förbereda finansiell rapportering för kvartals- och årsrapporter

Utvecklingsmöjligheter

  • Möjlighet att få arbeta brett med många intressenter inom koncernen och inom två olika fält (finance/sustainability). Det finns stort utrymme att lära sig och utvecklas inom båda fälten
  • Rollen som Integrated Reporting Specialist är ny och kommer därför att till viss del kunna utvecklas efter intresse
  • Det finns möjlighet att arbeta tillsammans med kollegor över hela Europa, med möjlighet att utveckla sin kompetens, sitt kontaktnät och eventuellt byta marknad över tid

Kompetenser och färdigheter

Vi arbetar med inkluderande rekrytering och är övertygande om att våra olikheter är styrkor för att bygga ett hållbart samhälle. Du är alltid välkommen med din ansökan – för att trivas och lyckas väl i rollen tror vi att det är viktigt att du har:

  • Minst en kandidatexamen (exempelvis inom ämnen såsom; ekonomi, hållbarhet eller samhällsvetenskap, alternativt företagsekonomi)
  • Minst två års arbetslivserfarenhet
  • Grundläggande kunskap och intresse för hållbarhet
  • Grundläggande förståelse och intresse för att tolka legala dokument
  • Grundläggande förståelse och intresse för system- och processutveckling
  • Flytande kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift
  • Kunskap i Officepaketet

Meriterande

  • Erfarenhet av hållbarhetsrapportering (GRI, TCFD, ÅRL, etc.)
  • Erfarenhet av att implementera nya system för rapportering och för att möjliggöra automatiserade flöden
  • Erfarenhet av redovisning och finansiell data
  • Ytterligare språkkunskaper (utöver svenska och engelska)

Personligt

  • Självgående med hög arbetskapacitet
  • Inspirerande med förmåga att engagera andra
  • God samarbetsförmåga som förutsättning för relationsbyggande med olika intressenter

Villkor

Arbetsplats: Hoist Finance kontor på Bryggargatan 4, Stockholm.
Omfattning: Heltidstjänst där du blir anställd direkt hos Hoist Finance. Provanställning sex månader, därefter tillsvidare.
Tillträde: augusti 2022

Kontaktperson

Namn: Julia Labbart

Email: julia.labbart@sustainergies.se

Gå direkt till ansökan
Se alla uppdrag

Ansök nu!

Vi ser fram emot att lära känna dig bättre! Eftersom vi rekryterar kompetensbaserat tar vi inte emot några personliga brev, istället har vi valt specifika frågor för uppdraget. Alla ansökningar tas emot genom formuläret där du också kan ladda upp CV/LinkedIn-profil. 

Gå direkt till ansökan

Deadline: Tillsätts löpande

Vi ser fram emot din ansökan