Senior Sustainability Manager på Ramirent, driv byggbranschen mot omställning

Hållbarhetsarbetet inom byggbranschen utvecklas snabbt och innebär både högre krav på transparens och goda möjligheter till mer effektiva och cirkulära lösningar. Har du förmåga och erfarenhet av att navigera mellan insamling av hållbarhetsdata, utbildning av personal och utveckling av hållbara kundlösningar? Då blir rollen som Senior Sustainability Manager på Ramirent en spännande möjlighet att integrera hållbarhetsarbetet ytterligare i hela organisationen och samarbeta nära både ledning och VD.

Om Ramirent

Ramirent AB är marknadsledande inom svensk maskinuthyrning. Ramirent hjälper sina kunder att öka så väl säkerheten som effektiviteten ute på arbetsplatserna. Det gör företaget genom att leverera de bästa maskin- och säkerhetslösningarna med en oslagbar service och kunskap. Kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirentkoncernen har verksamhet i nio länder och tillhör sedan 2019 Loxamgruppen som är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen och världens fjärde största maskinuthyrningsbolag. Läs mer på www.ramirent.se eller följ Ramirent på Facebook och Linkedin.

Styrkan är att dela både maskiner och kunskap, vilket de också vill ta tillvara för att driva omställningen mot fossilfria och cirkulära lösningar inom byggbranschen. Arbetet med hållbarhet är förankrat och högt prioriterat i både den svenska ledningen och inom Loxamgruppen, som bland annat har fått klimatmålen validerade enligt SBTi. På Ramirent Sverige kommer du som Senior Sustainability Manager att ingå i en ledningsgrupp för HSEQ-teamet som också hanterar hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet och du kommer att få samarbeta nära både ledningsgrupp och VD.

Uppdrag och arbetsuppgifter

När hållbarhetsarbetet utvecklas snabbt behöver alla delar av organisationen involveras. I rollen som Senior Sustainability Manager blir du en nyckelperson för att driva tvärfunktionell integrering, planera effektiva processer, utbilda personal och chefer, sätta och följa upp mål och leda organisationen framåt mot nettonollutsläpp och cirkulär resursanvändning.

Dessutom kommer du att leda och utveckla HSEQ-teamet som består av minst två kunniga specialister. Själv rapporterar du direkt till Head of HR som sitter i ledningsgruppen. Du presenterar regelbundet för Sverige-ledningen och har ett nära samarbete med bolagets VD i särskilda frågor. Dina ansvar som Senior Sustainability Manager kommer att omfatta:

  • Hantering av klimat- och hållbarhetsrapportering och ESG-datainsamling utifrån befintliga krav, inklusive SBTi.
  • Förberedelser för att möta kommande regelverk och krav såsom CSRD
  • Samordning och ledning av det interna Hållbarhetsnätverket
  • Rapportering för HSEQ/hållbarhet till den svenska ledningsgruppen
  • Deltagande i Ramirent Groups “HSEQ-board”, koncerngemensamma projekt och eventuella samarbeten med Loxamgruppen
  • Att ingå i ledningsgruppen för HR/HSEQ avdelningen
  • Deltagande i kundmöten samt utvecklingen av erbjudandet RamiGreen och hur man samverkar med kunder gällande hållbarhet.
  • Utveckling av processer, verktyg, riktlinjer och utbildning för att stötta alla delar av verksamheten att delta i hållbarhetsarbetet och bidra med nödvändigt underlag för rapportering.
  • Expertstöd i sakfrågor, såsom kundförfrågningar att svara upp mot, upphandlingar, inköpsbeslut, analyser, förbättringsbehov etc.

Ramirents huvudkontor med ca. 50 medarbetare inklusive ledningsgruppen är placerat i Solna, Stockholm. Det kan också vara möjligt att arbeta från andra orter enligt överenskommelse och du har alltid en hög grad av flexibilitet för distansarbete. Tjänsten kan omfatta någon resa i månaden, främst till kundcenter och kontor i Sverige för revisioner och utbildningar, och eventuellt någon enstaka resa inom Europa för samarbetet inom Loxamgruppen. Du kommer att ha stor möjlighet att själv styra över schemat för eventuella resor.

Utvecklas med Ramirent
På Ramirent är våra värderingar ”Smooth Service with a Smile”. Detta gör Ramirent till en arbetsplats präglad av entusiasm, en trevlig stämning och god laganda. Ramirent är också ett starkt utvecklingsorienterat företag som värderar sina medarbetare högt. Våra olikheter, erfarenheter och kunskaper driver Ramirent framåt. När du arbetar hos oss utvecklas du med företaget; dina insatser och initiativ uppmärksammas tillsammans med dina ambitioner att utvecklas inom verksamheten.

Kompetenser och färdigheter

Vi välkomnar alla sökande och är övertygade om att mångfald och alla individers styrkor behövs för att bygga ett hållbart samhälle. Därför arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess, där matchningen baseras på följande kvalifikationer, meriter och personliga egenskaper.

Nödvändiga kvalifikationer

  • Relevant akademisk utbildning och flerårig arbetslivserfarenhet med stark hållbarhetsanknytning
  • Mycket god förståelse för klimat- och hållbarhetsrapportering samt implementeringen av relevanta hållbarhetsramverk och standarder
  • Bred förståelse för HSEQ-arbetet och systematiskt arbete med ledningssystem (kvalitet, miljö, arbetsmiljö)
  • Språkkunskaper i svenska och engelska på professionell nivå.

Övriga meriter

  • Erfarenhet av arbete inom byggsektorn eller annan producerande verksamhet där både tjänstemän och yrkesarbetare ingår
  • Spetskompetens kring exempelvis CSRD, EU Taxonomin, SBTi, LCA/EPD
  • Djup kunskap inom någon/några delar av HSEQ-området eller hanteringen av ledningssystemen 9001, 14001, 45 000.
  • Erfarenhet av arbete med antingen affärsutveckling, utbildningar, implementeringsprocesser eller förändringsledning.
  • Erfarenhet av utredningar av avvikelser, kan vara inom miljö, arbetsmiljö, kvalitet, arbetsolyckor etc.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du trivas med en kombination av operativt och strategiskt arbete. Dessutom behöver du ha trygghet och integritet för att kunna leda utvecklingen av hållbarhetsarbetet och fatta nödvändiga beslut. För att samarbeta över hela bredden internt är det viktigt att du trivs i mötet med andra, har hög pedagogisk förmåga och smidigt kan anpassa dig till olika målgrupper. Slutligen behöver du vara analytisk för att framgångsrikt hantera mycket hållbarhetsdata och detaljer.

Villkor

Arbetsplats: På huvudkontoret i Solna, Stockholm, eller eventuellt från andra orter enligt ök.
Anställning: Heltid med hög grad av flexibilitet för distansarbete. Konkurrenskraftig lön och förmåner så som maximalt friskvårdsbidrag, arbetstidsförkorning etc.
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse

Kontaktperson

Namn: Simon Werbart Flato

Email: simon@sustainergies.se

Telefon: 0736000291

Ansök nu!

Vi ser fram emot att lära känna dig bättre! Eftersom vi rekryterar kompetensbaserat tar vi inte emot några personliga brev, istället har vi valt specifika frågor för uppdraget. Alla ansökningar tas emot genom formuläret där du också kan ladda upp CV/LinkedIn-profil.

Deadline: 2024-05-05

Vi ser fram emot din ansökan