Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!


Arabisktalande kontaktperson för att stödja och stärka våldsutsatta

Har du intresse och god förmåga att jobba för och med människor? Talar du arabiska? Vill du ha världens viktigaste jobb? Just nu söker Somaya kvinno- och tjejjour en arabisktalande kontaktperson till sitt team som jobbar med att skydda och stötta våldsutsatta kvinnor. Du kommer få en roll med varierande och viktiga arbetsuppgifter och arbeta i ett team med högt engagemang och stark lagkänsla.

Är du en vass kommunaktör?
Somaya söker även efter en kommunikationsansvarig för deras verksamhet. Är det du?
LÄS MER OCH ANSÖK NU

Om Somaya kvinno- och tjejjour

Somaya kvinno- och tjejjour är en ideell, partipolitisk och religiöst obunden organisation som i mer än 20 års tid har hjälpt kvinnor och barn att ta makten över sina liv och komma bort från våld och förtryck. Det som utmärker organisationen är deras spetskompetens att skydda, stötta och stärka våldsutsatta kvinnor med särskild sårbarhet; såsom utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck och/eller med utländsk bakgrund. Verksamheten vilar på tre ben: tillfälligt skyddat boende, nationell stödlinje samt förebyggande arbete genom utbildningar och workshops. Idag är de 8 medarbetare som nu behöver kompletteras av en arabisktalande kontaktperson för ett föräldravikariat samt få in nya kompetenser inom kommunikation och marknadsföring. De erbjuder en arbetsplats med viktiga och varierande arbetsuppgifter där arbetsmiljön genomsyras av högt engagemang och ett klimat av öppenhet och stark lagkänsla. Mer info om Somaya hittar du här.

Om tjänsten

Alla kvinnor och medföljande barn som placeras på skyddat boende får en kontaktperson med ansvar att stötta och ge verktyg på vägen mot ett självständigt liv. I denna roll är du ansvarig kontaktperson för 2-3 kvinnor med barn samtidigt och fördelning mellan olika arbetsuppgifter varierar beroende på vilken fas den placerade befinner sig i, men övergripande handlar det om att:

  • Vid behov göra hot- och riskbedömningar.
  • Hålla i stöd-, kris-, och motivationssamtal samt ge vägledning på telefon och vid platsbesök på boendet.
  • Finnas med som stöd i alla processer, som exempelvis i möten med olika myndigheter, vårdinstanser, rättsväsendet m.m.
  • Förmedla kontakt med VC, MVC, BVC, BUP, psykiatri, kuratorer m.m vid behov och i stort se till att de får sina rättigheter tillgodosedda.
  • Ge stöd att påbörja en sysselsättning, i form av exempelvis jobb eller studier.
  • Journalföra och dokumentera dina insatser enligt socialtjänstlagen och ansvara för kontakt med Socialstyrelsen.
  • I uppgiften ingår också att ta telefonjouren vid bestämda tidpunkter.

I din roll har du framförallt regelbunden kontakt med en samordnare som leder och fördelar det dagliga arbetet för dig och övriga kontaktpersoner. Rollen kräver flexibilitet då du behöver anpassa dig efter kvinnornas och barnens behov och geografiska plats – ungefär hälften av tiden är du i externa möten eller gör besök på boendet.

Vem vi söker

Först och främst söker vi dig som helhjärtat står bakom och har ett intresse för Somayas samhällsroll och verksamhet! Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För att vara aktuell för rollen behöver du:

  • Vara kvinna, eftersom rollen innebär personlig och nära kontakt med just kvinnor i en utsatt situation.
  • Tala flytande arabiska, dvs känna dig helt trygg att i samtal ge pedagogiskt och förtroendefullt stöd.
  • Vara flytande i svenska i tal och skrift.
  • Ha möjlighet att anpassa din tillgänglighet utifrån verksamhetens behov.

För att trivas och utvecklas i rollen tror vi att du:

  • Vill jobba för och med andra människor och har ett ödmjukt, vänligt och omsorgsfullt förhållningssätt.
  • Är flexibel, kan hugga i där det behövs och har hög stresstålighet – oförutsedda händelser är en del av arbetet.
  • Är bekväm i att hantera svåra samtal och motgångar på ett professionellt sätt.
  • Har god förmåga att ta ansvar för, leda och strukturera ditt eget arbete, samtidigt som du ser dig som en naturlig del av ett team som samarbetar för framgång.
  • Antingen har en utbildningsbakgrund som socionom, beteendevetare eller annan adekvat utbildning eller arbetslivserfarenhet inom tex socialt arbete. Är du studerande inom ovanstående utbildningar och har möjlighet att jobba minst 50% är det också relevant, vi ser att du har arbetslivserfarenhet inom närliggande områden som vård eller psykiatri.

Slutligen är det meriterande om du:

  • Har tidigare kunskap eller erfarenhet från HVB-verksamhet eller kunskap om våld i nära relationer.
  • Har erfarenheter av dokumentation och hot- och riskbedömningar.

Villkor

Arbetsplats: När du inte är på möten eller platsbesök på boenden jobbar du från kansliets kontor som är beläget i Stockholm.
Omfattning: Deltid fram till årsskiftet och med eventuell förlängning fram till början på april 2020.
Anställningsform: Tjänsten är ett vikariat med anställning på 50%. Anställda har kollektivavtal via Unionen med flexibel arbetstid, övertidsersättning, 1 friskvårdstimme i veckan, friskvårdsbidrag och förkortad arbetstid (37,5/vecka). Du har själv tillgång till regelbundet stöd och handledning med psykoterapeut.
Tillträde: 10 augusti 2020

Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!