På vår hemsida ska du alltid känna dig trygg med vilken information vi samlar in och hur den används. Här kan du se vilka cookies vi samlar in och justera dina inställningar om du vill!
Varje vecka nås vi av nyheter om matens påverkan på vår hälsa och klimatet, matsvinn och engångsplast. För en stor dagligvarukedja som Lidl är mediebevakning ett viktigt verktyg för att driva ett aktivt hållbarhetsarbete som svarar upp mot aktuella trender och prioriteringar. Nu har du chansen att extrajobba med löpande bevakning och analys av svenska nyheter om mat, dagligvaruhandel och hållbarhet!
Lidl är en del av Europas största dagligvarukoncern Schwarz med tusentals butiker runt om i Europa och USA. De öppnade deras första butiker i Sverige år 2003 och sedan dess har Lidl ständigt utmanat de etablerade kedjorna och sänkt matpriserna. Lidl brinner för ett sortiment där svenska och ekologiska produkter samsas med utländska delikatesser och ett brett, varierat utbud av varor för hela hemmet.
Som stor dagligvarukedja ser Lidl att de har ett ansvar att bidra till en hållbar livsmedelsproduktion, hela vägen från odling och produktion till hur de säljer varorna i butik. De har ett noga valt sortiment och smarta och ansvarsfulla inköp med ett antal råvarupolicy som säkerställer en hållbar produktion av ägg, fisk, kakao, kaffe, te och palmolja. Lidl har en effektiv logistik från lager till butik som drivs med mer klimatsmarta drivmedel och har stort fokus på energisnåla butiker och en genomtänkt arbetsmiljö. De utsläpp som Lidl inte kan minimera i den svenska verksamheten klimatkompenserar de för sedan två år tillbaka. Lidls ambition är att bli ännu mer hållbara och deras mål är att vara branschledande inom hållbar utveckling. Därför har Lidl de senaste året både fattat beslut om ett mål för minskad plastanvändning med 20% och halverat matsvinn, båda till 2025.
Du kommer att arbeta med löpande mediebevakning och omvärldsanalys direkt för Lidl Sveriges hållbarhetsteam. Analyserna kommer användas internt i Sverige men också för att visa huvudkontoret i Tyskland vilka frågor som är aktuella på den svenska marknaden. Varje vecka kommer du att få ta del av sammanställningar av artiklar och inlägg i svensk media från automatiska presstjänster, för att själv analysera och göra ett urval av prioriterade frågor att lyfta fram. Eftersom intresseområdet är brett är det viktigt att du är intresserad och insatt inom en mängd teman som berör hållbarhet inom livsmedel och dagligvarusektorn – så som exempelvis mat, hälsa, plast, vatten, fiske, jordbruk, matsvinn men även integration på arbetsmarknaden, etc.
Utifrån ditt urval från mediebevakningen kommer du varje vecka att sammanställa en presentation som inkluderar ditt urval, länkar, material och sammanfattningar, enligt en mall som utvecklas tillsammans med din uppdragsgivare vid uppstart. Dessutom kommer du att få mata in delar av underlaget i koncernens internationella nyhetsdatabas. Du kommer också kunna delta i fördjupningsprojekt, analyser eller andra aktuella frågor utifrån de möjligheter som dyker upp och dina egna intressen och spetskompetenser.
Detta extrajobb ger dig unik möjlighet att följa hållbarhetsarbetet inom dagligvaruhandeln och få bred insyn i branschens prioriteringar och utvecklingsområden. Dessutom kommer du att arbeta nära Lidl Sveriges hållbarhetsteam och få möjlighet att ta del av Lidls globala hållbarhetsarbete.
Arbetsplats: Du kan arbeta på distans med månatliga avstämningar online eller på plats på Lidl:s kontor i Stockholm.
Omfattning: Du förväntas arbeta ca. 8-12 h. per vecka, med flexibla arbetstider och tydliga deadlines. Arbetet startar i slutet på augusti och fortsätter resten av året 2019, med möjlighet till förlängning.
Ersättning: Marknadsmässig timlön och anställning som studentkonsult via Sustainergies.