Ta stafettpinnen som generalsekreterare för Nätverket för Hållbart Näringsliv

Nätverket för Hållbart Näringsliv (NHN) är ett av Sveriges ledande hållbarhetsnätverk som ger tillgång till hållbarhetsinspiration, kompetens och nya kontakter. Under 2024 har nätverket tagit ny fart och bytt kanslipartner, utvecklat nya eventkoncept och drivit igenom flera viktiga förbättringar – nu söker vi någon som vill ta över stafettpinnen och fortsätta bygga medlemsvärde och hållbarhetsnytta i rollen som generalsekreterare från årsskiftet 2025! 

Om Nätverket för Hållbart Näringsliv (NHN)

NHN är ett branschöverskridande medlemsnätverk för företag och organisationer från hela Sverige. Det grundades 1994 och hette då Näringslivets Miljöchefer (NMC), men bytte till nuvarande namn 2014 och erbjuder sedan dess tillgång till inspiration, kompetens och nya kontakter för alla anställda som jobbar inom hållbarhetsområdet på något av medlemsföretagen. På så sätt ska NHN vara en katalysator för alla medlemmar att lyckas i hållbarhetsarbetet.

2024 var också ett år med stora förändringar då Sustainergies tog över ansvaret för nätverkets kansli och hållbarhetsexperten Tove Ahlström framgångsrikt vidareutvecklade och stärkte verksamheten som generalsekreterare. Nu söker vi nästa generalsekreterare för att leda nätverket vidare in i framtiden.

Uppdrag och arbetsuppgifter

Rollen som generalsekreterare är varierande, social och kreativ. Du kommer hela tiden att arbeta för att utveckla nätverket med fokus på medlemsnyttan och möjligheten att stötta och inspirera svenskt näringsliv i omställningen till ett hållbart samhälle. För rollen blir du anställd av Sustainergies på upp till halvtid och kommer att arbeta nära en kansliansvarig, en kommunikatör och en administrativ assistent, samt med Sustainergies verksamhetschef Simon Werbart Flato och NHNs styrelse under ledning av Erik Lindroth. Du kommer att komma in i ett kansli med nya men välutvecklade rutiner, ett färdigt skal för verksamheten under första halvåret, stort engagemang och mycket flexibilitet. Rollen kommer att utvecklas med dig och vi är nyfikna på hur vi bäst skapar en fantastisk verksamhet tillsammans med dig.

I rollen som generalsekreterare är dina huvuduppgifter att:

  • Leda nätverkets utveckling och tillväxt – med fokus på att aktivera nuvarande medlemmar, skapa mer medlemsvärde och värva nya medlemmar.
  • Vara nätverkets ansikte utåt – både mot medlemmarna och externt. Du kommer att leda events och föra en löpande dialog med medlemmar och partners, samt representera nätverket i relevanta externa sammanhang.
  • Ansvara för nätverkets aktiviteter och drift – utifrån verksamhetsplanen och den löpande dialogen med styrelsen ansvarar du för att kansliet planerar och utför relevanta aktiviteter. Du är också ansvarig för att följa upp kansliets drift med avseende på personal, ekonomi etc, tillsammans med kansliansvarig.
  • Driva kontinuerligt utvecklingsarbete – hållbarhetsområdet förändras snabbt och det måste även NHN. I rollen förväntas du identifiera nya möjligheter för nätverket att inspirera och accelerera den hållbara omställningen.
  • Rapportera och samarbeta med styrelsen – nätverket har en mycket engagerad och kompetent styrelse som du både rapporterar till och kan ta hjälp av i arbetet.

Kompetenser och färdigheter

Vi välkomnar alla sökande och är övertygade om att mångfald och alla individers styrkor behövs för att bygga ett hållbart samhälle. Därför arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess, där matchningen baseras på följande kvalifikationer, meriter och personliga egenskaper. För denna roll finns det stor flexibilitet för att komma in antingen med en bredd av meriter eller med särskild spetskompetens på några delar av profilen.

Personliga egenskaper
Det är en social roll och du behöver trivas med att möta människor och nätverka. Dessutom bör du vara kommunikativ för att engagera och representera, samt självgående för att kunna ta nya initiativ hela vägen i mål.

Nödvändiga kvalifikationer

  • Flerårig arbetslivserfarenhet och ett väl etablerat nätverk inom hållbarhetsområdet.
  • Erfarenhet av att leda events/projekt med budgetansvar
  • Professionell språknivå på både svenska och engelska

Övriga meriter

  • Djup eller bred förståelse för aktuella hållbarhetsteman, såsom klimat, hållbarhetsrapportering, biodiversitet, ansvarsfulla leverantörsled, mångfald och inkludering, cirkulär ekonomi, energisystem etc.
  • Erfarenhet av omvärldsbevakning och trendspaning
  • God förståelse för en medlemsorganisation och att arbeta med medlemsnytta i fokus
  • Erfarenhet av utvecklingsarbete i en ideell förening eller i styrelseroller

Villkor

Arbetsplats: Stockholm. Sustainergies sitter på Norrsken House beläget på Birger Jarlsgatan 57C. Möjlighet till arbete på kontoret eller på distans.
Omfattning: Tjänsten är på upp till 50%, med anställning hos Sustainergies. Du omfattas av friskvård, karenstillägg och övriga förmåner, med en provanställning sex månader, därefter tillsvidare.
Tillträde: Enligt överenskommelse från årsskiftet 2025.

Kontaktperson

Namn: Simon Werbart Flato, verksamhetschef Sustainergies

Email: simon@sustainergies.se

Telefon: 073 6000 291

Ansök nu!

Vi ser fram emot att lära känna dig bättre! Eftersom vi rekryterar kompetensbaserat tar vi inte emot några personliga brev, istället har vi valt specifika frågor för uppdraget. Alla ansökningar tas emot genom formuläret där du också kan ladda upp CV/LinkedIn-profil.

Deadline: 2024-11-03

Vi ser fram emot din ansökan