Hur kan digital teknik bidra till att Umeåborna ställer om till mer hållbara liv? Det var en av de frågor Sara Ekenstedt, hållbarhetsstrateg på Umeå Energi, ville utforska när de bjöd in studenter från Sustainergies Academy till en caseworkshop. Resultatet blev ett engagerat möte som gav både nya perspektiv och värdefulla insikter för företagets fortsatta utvecklingsarbete.
För Umeå Energi handlade samarbetet både om att fördjupa förståelsen för en viktig hållbarhetsutmaning och om att knyta närmare band till framtidens kompetens.
Vi vill gärna samarbeta med studenter, både för att de ska förstå vad vi gör och för att väcka deras intresse för energisektorn. Dessutom sitter personer som studerar idag på färsk kunskap och tänker annorlunda än vi som jobbat länge i våra spår. Det är otroligt värdefullt att workshopa live och få input som man aldrig hade kunnat förutse, säger Sara.
Umeå Energi arbetar idag mycket med tekniska systemlösningar och ville med workshopens hjälp utforska hur dessa lösningar kan bidra till att påverka hållbara beteenden
Vi ville förstå hur Umeåborna kan få stöd i att leva mer hållbart, och hur digitala tjänster kan vara ett verktyg i det. Det här är områden där studenternas perspektiv är oerhört värdefulla.
I caset som studenterna hjälpte till med ville Umeå Energi särskilt utforska hur digital teknik kan bidra till att påverka beteenden och underlätta en mer hållbar livsstil i kommunen.
Vi jobbar mycket med tekniska systemlösningar och är nyfikna på hur de kan användas för att påverka beteenden. Digital teknik är en möjliggörare, och därför ville vi undersöka hur det kan användas för att hjälpa Umeåborna ställa om till mer hållbara liv.
Workshopen, som planerades och faciliterades av Sustainergies, blev en inspirerande halvdag med mycket energi i rummet.
Det var väldigt mycket glädje. Studenterna var engagerade och väl förberedda – vi fick ut mycket på kort tid. För oss var arbetsinsatsen inför också liten, projektledarna från Sustainergies gjorde ett bra förarbete.
En av de tydligaste insikterna handlade om hur Umeå Energi möter invånare och kunder. Studenterna uppmanade bolaget att lämna sin egen arena och i stället ta sig till människorna där de redan befinner sig.
Vi är vana att bjuda in människor till oss. Studenterna sa väldigt tydligt att vi istället behöver komma till dem – till fastighetsbolag, föreningar och studentgrupper – och börja med deras behov. Det var ett perspektivskifte.”
Umeå Energi tar nu med sig studenternas input in i ett pågående projekt där digital teknik ska hjälpa människor att styra och förstå sin energianvändning. Sara avslutar:
Höjdpunkten var själva mötet med studenterna, att vara i samma rum och höra deras tankar. Ta chansen att möta studenter på en arena där ni delar en gemensam utmaning. Det är då det händer, när man försöker lösa ett problem tillsammans.

