Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!


Social Impact Specialist till hållbarhetsteamet på Höganäs AB

Är du insatt i arbetet med ansvarsfulla inköp och redo att göra skillnad i en ambitiös industrikoncern? Bli en del av hållbarhetsteamet på Höganäs AB, världsledare inom metallpulver, för att driva positiv förändring och säkerställa efterlevnad i en global leveranskedja. Du kommer att implementera best-practice, förbättra processer och bygga funktionella nätverk för att Höganäs ska lyckas som föregångare för socialt ansvarsfulla och etiska affärer.

Om Höganäs

Höganäs är världsledande på marknaden för järn- och metallpulver med en årlig kapacitet på 500 000 ton. Deras vision är att ”inspirera industrin att göra mer med mindre” och tillsammans med kunderna utvecklar de banbrytande lösningar för fordonsindustrin, yt- och sammanfogningsteknik samt additiv tillverkning. Höganäs grundades 1797 och har idag 2 300 anställda i 15 länder i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. Det starka fokuset på hållbarhet delas också av ägarna i Lindéngruppen och FAM, och företaget har nyligen fått sina mål för minskad klimatpåverkan validerade av Science Based Targets initiative (SBTi).

Roll och ansvarsområden

Höganäs har en global leverantörskedja som är exponerad för flera risker i samband med gruvdrift, mineraler och industriell produktion – och arbetar därför aktivt med ”Responsible Sourcing” för att hantera både social och miljömässig påverkan. Som Social Impact Specialist kommer det att vara ditt huvudansvar att leda och vidareutveckla detta arbete, samt stötta inköpsorganisationen i att utvärdera och granska leverantörer ur ett hållbarhetsperspektiv. Dessutom kommer du att delta i arbetet med hållbarhetsrapportering med fokus på sociala KPIer. Du kommer att vara en nyckelresurs för att utveckla best-practice för social impact och ansvar över hela värdekedjan och säkerställa att policyer och direktiv är både relevanta och effektivt implementerade i hela organisationen.

Huvudsakliga ansvarsområden kommer att omfatta:

  • Leda arbetet med ansvarsfulla inköp och utveckla processer för att förbättra sociala förhållanden, samarbeta med lokala leverantörer, hantera risker i leverantörskedjan och säkerställa efterlevnad av relevanta regelverk och internationella ramverk.
  • Etablera ett nätverk av lokala representanter från inköpsorganisationen för att dela med sig av best-practice, höja kompetensen samt samordna revisioner, platsbesök och leverantörsdialoger.
  • Stötta inköpsorganisationen med leverantörsbedömningar och revisioner ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Arbeta i nära samarbete med Corporate Legal och vår Compliance-funktion för att säkerställa efterlevnad av våra policyer kring mänskliga rättigheter, antikorruption och etiska affärsmetoder.
  • Bidra till insamlingen av ESG-data och rapporteringsprocesser utifrån standarder för hållbarhetsrapportering och säkerställa korrekta sociala KPIer, bidra till den externa granskningsprocessen och övervaka sociala effekter och hållbarhetsprestandan i leverantörskedjan. Hjälp också till att förbereda organisationen på de nya CSDDD-reglerna.
  • Säkerställa att Höganäs AB arbetar proaktivt och utifrån aktuell information i frågor som rör social hållbarhet och agera som talesperson för att representera dessa frågor både internt och externt.
  • Initiera och delta i hållbarhetsprojekt i hela leverantörskedjan, internt eller externt, för att driva på utvecklingen och bidra till att Höganäs hållbarhetsmål uppnås.

Du kommer att rapportera direkt till VP Group Sustainability och ha ett nära samarbete med resten av hållbarhetsteamet. Du kommer också att arbeta med den globala inköpsorganisationen, Corporate Legal och andra intressenter både internt och externt för att implementera ansvarsfulla metoder, samt samarbeta med lokala representanter på alla produktionsanläggningar (Europa, Asien, Nordamerika och Sydamerika).

Denna tjänst är placerad på Höganäs huvudkontor i staden Höganäs i Skåne, med närhet både till storstaden Helsingborg och på pendlingsavstånd från Malmö, Lund eller andra delar av den växande Öresundsregionen. Dessutom huserar den vackra kusten och naturlandskapet på Kullahalvön några av Europas mest pittoreska byar. Resor inom landet och internationellt kan förekomma (ca 15-30 dagar per år).

We aim to offer a great and meaningful place to work where you can fulfill your potential and ambitions.

Kvalifikationer och meriter

Vi välkomnar alla sökande och är övertygade om att mångfald och alla individers styrkor behövs för att bygga ett hållbart samhälle. Därför arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess, där matchningen baseras på följande kvalifikationer, meriter och personliga egenskaper.

Kvalifikationer som krävs

  • Relevant universitetsexamen (B.Sc. och/eller M.Sc.) inom hållbarhet, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande.
  • Erfarenhet av att arbeta i roller relaterade till social hållbarhet, ansvarsfulla leverantörskedjor, inköp eller supply chain management.
  • Professionell språknivå på både svenska och engelska, muntligt och skriftligt.

Meriter:

  • Gedigen internationell arbetslivserfarenhet, gärna med anknytning till produktion eller tillverkning.
  • Utmärkt förståelse för internationella mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter och relevanta ramverk som ILO, FN:s Global Compact, UNGPs.
  • Erfarenhet av att planera eller genomföra revisioner och utvärderingar inom tillverkningsindustrin.
  • Erfarenhet av policyarbete eller verksamhetsstyrning.
  • God och aktuell förståelse för praxis och ramverk för Responsible Sourcing, t.ex. Sedex-plattformen och SMETA-audits eller motsvarande, och de nya europeiska bestämmelserna om hållbarhetsrapportering och due diligence (ESRS/CSDDD).

Personliga egenskaper:

  • Exceptionell förmåga att kommunicera och samarbeta för att få kontakt med människor i hela värdekedjan, bygga professionella nätverk och hantera intern och extern kommunikation.
  • Självgående och målinriktad, van att leverera resultat utan att bli detaljstyrd.
  • Utmärkt omdöme, integritet och hög etisk standard för att vara en förebild för ansvarsfullt agerande.

Villkor

Plats: Höganäs huvudkontor, Höganäs, Sverige. Närhet till Helsingborg och på pendlingsavstånd från Lund/Malmö.
Start: Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
Villkor: Heltidsanställning hos Höganäs med konkurrenskraftig lön och villkor. Inkluderar flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag, tillgång till psykolog-rådgivning (6 gånger/år), fri tillgång till gym och träningslokal, förkortad arbetstid (58 timmar/år), subventionerad lunch, vinstdelning med mera.

Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!