Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!


Kampanjer och kommunikationsprojekt med KRAV

Mat och hållbarhet ligger många konsumenter nära hjärtat och det väcker ofta frågor och funderingar. Vad är egentligen skillnaden mellan ekologisk mat och KRAV-märkt mat? Vilka fördelar finns med KRAV-märkt mat? Den typen av frågor möter kommunikationsavdelningen på KRAV dagligen och de arbetar ständigt för att öka kunskapen om ekologisk mat. Deras drivkraft är att hjälpa konsumenter och andra aktörer i hela livsmedelskedjan att agera ansvarsfullt. Nu har du chansen att bli praktikant i detta kreativa och inspirerande sammanhang!

Om KRAV

KRAV är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djurvälfärd, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

KRAVs uppdrag är att driva utvecklingen av ekologiska och hållbara livsmedel samt underlätta för aktörer i livsmedelskedjan och konsumenter att agera ansvarsfullt.

Vad får jag göra och lära mig under praktiken?

Du kommer att bli en del av KRAVs kommunikationsavdelning under praktikperioden och delta både i specifika kampanjer och i det dagliga arbetet med kommunikation om KRAVs hjärtefrågor. Avdelningen arbetar bland annat med att planera och utföra varumärkesbyggande aktiviteter, utveckla och sprida budskap som ökar kännedomen och kunskapen om vad KRAV står för, kommunicera via hemsida och sociala medier samt utveckla samarbeten med relevanta aktörer.

Exempel på KRAVs kampanjer

Under din praktikperiod kommer du att få träna på exempelvis omvärldsbevakning, idégenerering, målgruppsanpassning och att utforma material för KRAVs kommunikationskanaler. Du kommer också att få delta i arbetet att förnya KRAVs profilmaterial och se över hur detta görs tillgängligt och kan användas för certifierade kunder såsom lantbruk, restauranger, livsmedelsföretag etc. Du kommer att få god insyn i arbetet på en kommunikationsavdelning och erfarenhet av att arbeta med livsmedels- och hållbarhetsfrågor. För det här uppdraget så är det viktigare att du har ett brinnande intresse för att kommunicera KRAVs frågor än vilka meriter du har!

Kompetenser och färdigheter

Vi arbetar med en inkluderande rekrytering och är övertygande om att våra olikheter är styrkor för att bygga ett hållbart samhälle. Du är alltid välkommen med din ansökan och kompetenserna vi söker för just denna roll är:

  • Stort intresse för livsmedelssektorn och hållbarhet
  • Utbildning inom kommunikation, miljökommunikation, hållbarhet, lantbruk, media, journalistik, retorik, marknadsföring, digital produktion eller liknande
  • God skrivförmåga, både på svenska och engelska
  • Erfarenheter av kommunikationsprojekt som engagerat din omgivning är meriterande
  • Arbetar väl både självständigt och i team
  • För rollen tror vi också att det är viktigt att du är kreativ, flexibel och kommunikativ

Villkor

Praktikperiod: Våren 2022, 10-20 veckor på heltid (15-30 hp) med start enligt överenskommelse
Ersättning: Praktikplatsen är obetald och ska genomföras inom dina studier.
Arbetsplats: KRAVs kontor, Klostergatan 13 Uppsala. Alt. helt eller delvis på distans beroende på rådande rekommendationer.
Handledning: Du handleds av en erfaren medarbetare på KRAVs kommunikationsavdelning.

Ansökan har stängt

Du hittar aktuella annonser här!